Dejan Kos: Ti drzni projekti so esenca mojih poslovnih udejstvovanj
Dejan Kos. Mirnčan, ki ga je pot odnesla v Ljubljano, kjer mu je življenje prineslo zanimive oblikovalske izzive, s katerimi se je uspešno soočil in izstopil iz povprečja. Zadnji presežek je »najboljši navijalnik za avtomatsko ročno uro na svetu«, ki bo na trg lansiran 10. oktobra ob 10.10. Pred tem je soustvarjal znameniti Goat mug in lebdeči gramofon.
Povod za pogovor je bilo prepričanje, da je Dejan pred dobrim desetletjem oblikoval spletno stran mirna.si, pa se je izkazalo, da je bil to njegov mirnski soimenjak. A se tudi v studiu desnahemisfera ukvarjajo z oblikovanjem in programiranjem spletnih strani, ki so vitalni del vsakega podjetja, izdelka. A začniva na začetku. Kako si zašel v svet industrijskega oblikovanja?
Če se vrnem čisto na začetek, gre vsa zasluga prof. Janezu Gregorčiču, ki je bil moj razrednik na OŠ Mirna. V 8. razredu, ko smo se odločali, kako nadaljevati svojo karierno/učno pot, sem bil prepričan, da bom kuhar. Na predlog g. Gregorčiča smo s starši odšli na informativni dan na Srednjo šolo za oblikovanje in fotografijo v Ljubljani. Šola se mi je zdela zelo zanimiva in tako sem se odločil, da nadaljujem izobraževanje v tej smeri. Ko gledam nazaj, ugotavljam, kako pomembno je, da v šolskih sistemih obstaja strokovni kader, ki je usposobljen zato, da v človeku prepozna potencial, ki ga mogoče sam v tistem trenutku ne vidi. In za to bom večno hvaležen g. Gregorčiču.
Prvi preboj je bil goat mug ...
Goat mug nas je nekako postavil na zemljevid. S podjetjem EQUA smo pred tem oblikovali stekleničke za vodo, kasneje so se odločili, da potrebujejo v naboru izdelkov tudi prenosno skodelico za kavo. Goat Mug je bil konceptualno tako drzen, da smo potrebovali približno dve leti, da smo prepričali investitorja, da z njim vstopi na tržišče. Ko je izdelek praktično čez noč postal svetovna uspešnica, je bilo veliko lažje. Vesel sem, da je botroval nastanku znamke Goat story, ki danes zaposluje veliko ljudi in je ena bolj prepoznavnih znamk v svetu kave. |
... sledi lebdeči gramofon ...
Uspeh goat muga nas je pripeljal do investitorjev, ki so z nami želeli razviti naslednji kickstarter hit. O lebdečem gramofonu smo razmišljali že nekaj časa oz. – kakor bi rekli v našem poklicu – se je projekt že nekaj časa valjal po predalu. Ko so do nas pristopili investitorji, smo dobili tudi finančno zaledje, da projekt uresničimo. Razvoj je trajal približno dve leti in gramofon je ob lansiranju spet postal svetovna uspešnica. Vendar je zgodba o uspehu veliko več kot le spraviti produkt na tržišče. Tukaj so se začeli pojavljati prvi problemi. Z vodstvom podjetja nismo imeli iste vizije, prišlo je do notranjih trenj, zato smo bili pred približno štirimi leti odstranjeni iz operativnih funkcij v podjetju, ki je nato februarja letos objavilo stečaj. Neuspehi so del življenja in pri tem je bistveno, da se iz takih situacij poskušamo kar največ naučiti in znanje aplicirati na prihodnjih projektih. |
... kot je navijalnik za avtomatsko ročno uro.
Vsak od naših izdelkov je tehnično zelo dovršen, saj sama oblika niti približno ni dovolj, da zagotovi izdelku uspeh. Mogoče je ena izmed napačnih predpostavk, da se oblikovalec ukvarja samo z estetiko izdelka. Mi se projektov lotevamo celostno, predani smo detajlom, pomembna je uporabniška izkušnja, izbor materialov itd. Vse to spada pod razvoj oz. oblikovanje izdelka. V razvoj navijalca je bilo tako vključenih približno 30 ljudi in čisto vsak je na tem projektu presegel samega sebe.
Nihče od nas ni prej razvijal navijalca za uro. Večina ni vedela, da tak izdelek sploh obstaja. In v takih primerih uspeh temelji na zaupanju in predanosti ekipe. Dobre ekipe. Za katero je zaslužen investitor, s katerim smo sodelovanje vzpostavili zaradi naših preteklih izdelkov.
desnahemisfera deluje pri projektu kot produktni menedžer, kar pomeni, da nadzorujemo vsak detajl od izdelave do sestavljanja, hkrati pa prevzemamo vlogo marketinške agencije in produkcijske hiše, ki skrbi za marketinški material, kot so fotografije, videi in besedila. K Klemnom Smrtnikom pa tudi sestavljava prvo serijo navijalcev, saj imava tako nadzor nad kakovostjo sestavljanja in posledičnimi izboljšavami samega izdelka.
Da je to najboljši navijalec na svetu, si upamo trditi, ker smo pred štirimi leti, ko smo se lotili oblikovanja, preverili stanje na svetovnem trgu in ugotovili, da je trg nasičen, a še vedno zelo preprost. Zato smo se odločili narediti izdelek, ki bo navijanje ur ponesel v 21. stoletje. Poleg sodobnih in kakovostnih materialov in njihove obdelave je veliko vlogo igrala tudi sodobna spletna stran, ki bo služila kot primarna platforma za prodajo, ter aplikacija, ki bo bistveno izboljšala uporabniško izkušnjo. Skozi proces oblikovanja, načrtovanja in izdelave je bilo edino vodilo, da se vsakemu detajlu izdelka posvetimo, kot da bi izdelovali švicarsko uro. In prav zato imamo danes pred sabo v vsakem pogledu dovršen izdelek.
Prvo verzijo navijalca smo res razvijali štiri leta, vendar smo v zadnjem letu skozi razvoj ugotovili veliko potencialnih izboljšav. Njihova implementacija se bo zgodila v verziji 2.
Mislim, da je to zdrav odnos do izdelka, da imaš v času, ko se pripravljaš na njegovo lansiranje, že dokaj jasno vizijo nadgradnje in razvoja. Trenutno smo osredotočeni na začetek prodaje, povezujemo se z vplivneži iz sveta ur in z enim izmed večjih švicarskih proizvajalcev ročnih ur. Tema pogovorov pa naj zaenkrat ostane še skrivnost.
Nekaj morava pač pustiti še za drugič. Kaj poleg teh drznih projektov še delaš?
Ti drzni projekti so pravzaprav esenca mojih poslovnih udejstvovanj. Kot soustanovitelj sem del studia desnahemisfera zadnjih deset let. Trenutno širimo ekipo in nabor storitev, sodelujemo na projektu z Medexom, nov izdelek bomo lansirali naslednje leto. Ravnokar smo izdelali tudi novo spletno stran in avdiovodnik za Pokrajinski muzej Ptuj Ormož, v izdelavi pa je še nekaj novih spletnih strani.
Za konec se vrniva na Mirno. Kako iz prestolnice vidiš Mirno danes v primerjavi z leti nazaj?
Na Mirno me vedno vežejo lepi spomini. Ne bom rekel, da se je moja percepcija kraja spremenila z leti, saj se le redko vračam domov in iskreno tam ne preživim dovolj časa, da bi si lahko ustvaril neko novo ali drugačno mnenje. Vidim pa, da se je okolje vizualno spremenilo. A zame bo Mirna vedno tista Mirna, na kateri sem odraščal, in ljudje, s katerimi sem se takrat družil.
Dejan, hvala za pogovor. Zdi se, da raje izbiraš neuhojone poti, zato se nanje pogumno podajaj tudi v prihodnosti. In pusti novo sled.
P. K. L., foto: osebni arhiv Dejana Kosa